Projektowanie i ustalanie cen menu są jednymi z najważniejszych elementów wiedzy o tym jak prowadzić restaurację. Dobre menu powinno sprawić, że klienci poczują się podekscytowani, aby spróbować jedzenia i powinno dać im wyobrażenie o tym, czego mogą się spodziewać, kiedy zamówią danie. Najlepsze menu jest jasne i zwięzłe – ostatnią rzeczą, jakiej pragniesz jest to, aby Twoi klienci czuli się przytłoczeni i zdezorientowani. Oto sześć istotnych wskazówek, jak zaprojektować i wycenić swoje menu, aby każdy klient był podekscytowany zamówieniem jednego z Twoich dań.
1. Nie ignoruj projektu
Projektowanie menu to nie tylko zapisywanie potraw i cen na kartce papieru. Najlepsze menu to ciekawa i atrakcyjna szata graficzna, w której przepisy są umiejętnie umieszczone, aby przykuć uwagę klientów. Pamiętaj, że najważniejsze jest to, aby Twoje potrawy i ich opisy znalazły się w centrum uwagi, niezależnie od tego jaki projekt wybierzesz.
2. Starannie zdecyduj o cenach potraw
Ceny w menu są tak samo ważne jak jego wygląd. Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić jest inwentaryzacja składników. Jeśli nie masz zbyt wielu środków na konkretne danie, rozważ podniesienie ceny lub uczynienie go bardziej ekskluzywnym, używając niewielkiej i starannie dobranej ilości składników. Dzięki temu składniki nie skończą się szybko. Ponadto, powinieneś prowadzić rejestr swojej sprzedaży. Nie należy improwizować z cenami w menu, dlatego należy ustalać ceny w zależności od popularności dania i kosztów z nim związanych. Z tych wszystkich powodów, obliczenie kosztu żywności jest ważnym krokiem przed podjęciem decyzji o cenach w menu.
3. Weź pod uwagę swoje zasoby
Dla każdej pozycji, którą umieścisz w swoim menu, powinieneś mieć pojęcie, ile osób będzie potrzebnych do jej wykonania, jakiego rodzaju sprzętu i stanowisk trzeba będzie użyć oraz ile składników będzie potrzebnych do jej wykonania. Wielu właścicieli popełnia błąd polegający na tym, że na jednym stanowisku przygotowuje się wiele różnych potraw, co powoduje opóźnienia i słabą obsługę klientów. Staraj się zachować różnorodność w sposobie przyrządzania potraw.
4. Skup się na opisach
Dobry opis może zadecydować o tym, czy klient zamówi danie, czy nie. Twoje opisy powinny być na tyle krótkie, aby klient mógł je szybko przeczytać, ale chcesz również, aby klienci wyobrazili sobie, jak to jest spróbować każdej potrawy czytając tylko opis. Spróbuj podkreślić różne smaki i główne elementy, które dadzą klientowi wyobrażenie o tym, czego może się spodziewać.
5. Zdjęcia potraw w menu
Wyjaśniliśmy już, że opisy są ważne, ale dobre zdjęcie potraw to świetny sposób, aby dać klientowi wyobrażenie o tym, co dostaje. Upewnij się, że zdjęcia potraw są oznaczone, że są one wysokiej jakości (istnieją fotografowie żywności, którzy mogą zrobić dobre zdjęcia), i że mają one znaczące miejsce w projekcie menu.
6. Zastanów się, gdzie umieścić każdą potrawę
Umiejscowienie każdego dania w menu jest bardzo ważne. Najlepiej, aby najlepiej sprzedające się lub najdroższe dania znajdowały się na szczycie swojej kategorii. Nie umieszczaj najdroższych dań tuż nad lub tuż pod najtańszymi opcjami, bo w porównaniu z nimi będą wyglądały na jeszcze droższe.